
Wo 19 juni: Zomerfeest!
Vr 21 juni: Studiedag: leerlingen vrij
Vr 28 juni: Rapporten mee gr 1 t/m 7
2 en 7 juli: oudergesprek facultatief
Ma 8 juli: Musical groep 8 A
Di 9 juli: Musical groep 8 B
Wo 10 juli: Wenochtend
15 juli - 23 aug: Zomervakantie !
Ma 26 aug: Kennismakingsgesprekken
Di 27 aug: Eerste schooldag
De kleutergroepen hebben gewerkt met het thema: "Hulpdiensten". Er kwamen twee échte brandweermannen langs! Ze hebben ons veel geleerd over wat het werk van een brandweerman precies inhoudt. Je moet bijvoorbeeld erg sterk zijn, want de kleding en het materiaal wegen samen wel 20 kilo!
Vorige week heeft groep 7a tijdens de techniekles een eigen supercar gebouwd. Een lesdoel was o.a. leren hoe een aandrijving werkt en welke soorten aandrijvingen er zijn. De kinderen hebben autootjes gemaakt die zelf konden rijden met behulp van een motortje en batterij. Ze hebben geëxperimenteerd met verschillende maten van de aandrijvingen waardoor de auto harder en zachter ging.
Dit jaar heb ik met veel enthousiasme weer mediawijsheid lessen gegeven aan de groepen 5 tot en met 8. In deze lessen staan actie, ervaring en beleving centraal.
Door kinderen de kansen en risico’s van media zelf te laten ervaren, hopen we een bewustzijn te creëren dat hen helpt om zelf verstandige keuzes te maken in de complexe en constant veranderende digitale wereld. Dit jaar hebben we als team een visie gevormd van digitale geletterdheid waar mediawijsheid een onderdeel van is. Een externe partij gaat ons hier volgend schooljaar verder in begeleiden.
Christy, ICT-er & MediaCoach
In deze complexe tijd is het ontzettend lastig om te achterhalen wat nou echt en wat nou nep is. Leerlingen hebben dit zelf ondervonden door onderzoek te doen naar afbeeldingen. Sommige waren echt en anderen waren nep en door bijvoorbeel AI gegenereerd.
Thije groep 7b:
"Ik dacht écht dat de foto nep was! Toen ik onderzoek ging doen wilde ik alleen maar informatie vinden over wat ik vond, dus dat het nep was. Ik moest me eroverheen zetten dat er ook een kans was dat het toch echt was en dat bleek het ook te zijn."
Conclusie: Heel vaak kom je er niet achter of iets nou echt of nep is. Het in het midden laten is ook oké!
Er wordt behoorlijk veel gegamed! In ongeveer de helft van onze klassen spelen kinderen meerdere uren per dag games.
Wat zijn de voor- en nadelen van gamen? Hoe verleidt de game-industrie kinderen om hun zakgeld uit te geven? En hoe zorgen ze ervoor dat stoppen lastig is? Wat zijn de gevolgen voor de gezondheid en het risico op verslaving?
Ook hebben we de positieve kanten besproken van gamen. We hebben educatieve games gespeeld waarmee de kinderen leren programmeren en bouwen.
De groepen 2 t/m 4 zijn op schoolreisje geweest naar Plaswijckpark. Hieronder een korte impressie van een geslaagde dag.
De groepen 5, 6 en de taalklas zijn op schoolreisje geweest naar Drievliet. Wat een heerlijk dagje was het! Dank aan alle hulpouders!
Ook de groepen 7 en 8 zijn op schoolreis geweest. Hieronder een korte impressie.
We zullen regelmatig sfeerbeelden posten op ons Instagram acount. Uiteraard zorgen we ervoor dat onze leerlingen alleen onherkenbaar op beeld staan.