Week 30 sept t/m 4 oktober: ontruimingsoefening met de brandweer.
2 oktober: Start Kinderboekenweek
3 oktober: Voorlezen opa's en oma's
4 oktober: Kinderen lezen elkaar voor
9 oktober: Finale voorleeswedstrijd
5 oktober: Dag van de leraar
10 oktober: Schoolfotograaf
11 oktober: Schoolfotograaf,
Tweedehands Kinderboekenmarkt
Einde kinderboekenweek
Heeft uw kind een Haagse Ooievaarspas? En is uw kind geboren tussen 11 oktober 2006 en 1 april 2021? Dan mag u bij Leergeld Den Haag een Winterkledingpas aanvragen.
Bent u bij Leergeld Den Haag bekend? U ontvangt begin oktober automatisch een aanvraagformulier voor de Winterkledingpas.
Bedrag Schoolspullenpas
Het bedrag op de pas is vanaf dit jaar afhankelijk van de leeftijd van uw kind:
• €150 voor kinderen geboren tussen 2 november 2012 en
1 april 2021
• €175 voor kinderen geboren tussen 11 oktober 2006 en
1 november 2012
U kunt met de Winterkledingpas alle kleding, onderkleding, schoenen, laarzen en ook een trainingspak of joggingbroek kopen. Geen sportartikelen.
Wat moet u doen?
Controleer het aanvraagformulier goed. Kloppen de gegevens, dan kunt u het formulier terugsturen in de antwoordenvelop (postzegel niet nodig).
U kunt de aanvraag ook digitaal doen op de website van Leergeld Den Haag! De aanvraag wordt dan sneller behandeld. https://www.leergelddenhaag.nl/aanvragen/winterkledingpas.
Begin oktober verstuurt Leergeld Den Haag het aanvraagformulier. Bel of mail ons als u
1 november nog geen aanvraagformulier hebt ontvangen.
T: 070-7796135 / 070-7796136 (ma-vrij 09.00-12.30 uur)
Email: winterkleding@leergelddenhaag.nl
Het OG Atelier is goed van start gegaan. Wellicht heeft u hier thuis al iets over gehoord.
Wat is het ook alweer?
Het O.G. Atelier biedt onze leerlingen de mogelijkheid om op een inspirerende en speelse manier hun talenten te ontdekken. In plaats van het traditionele lesaanbod, krijgen de kinderen in verschillende gemixte groepen (3 & 4 samen, 5 & 6samen , 7 & 8samen) vier lessen waarin ze kennismaken met diverse thema’s. Het O.G Atelier is vanaf groep 3 voor alle kinderen 1 uur per week. Door leerlingen uit verschillende klassen samen te laten werken, stimuleren we niet alleen hun creativiteit, maar ook hun sociale vaardigheden en het prettige schoolklimaat.
Schoolplein
Nu het weer meer en meer op de herfst gaat lijken, zien we dat op sommige plekken de waterafvoer niet helemaal naar wens gaat.
Schooltuinen.nl, de aannemer van de mooie pleinen, gaat hier een oplossing voor bedenken. Op de vrijdagmiddag, gaan we met steeds een kleine groep kinderen onder leiding van Natasja in een half uurtje het plein netjes maken.
Verkeersroutes in de school
Omdat we een grote school zijn met meer dan 400 kinderen, hebben we goed nagedacht over de verkeersroutes binnen de school. Elke bouw heeft een eigen ingang, zodat de kinderen voldoende ruimte hebben en we rustig en veilig de school in kunnen als de bel gaat. Deze eigen ingangen zorgen er ook voor dat kinderen en ouders niet dwars door de school hoeven te lopen en dat de tussendeuren (om de warmte binnen te houden) dicht kunnen blijven.
Veel kinderen en ouders gebruiken al de juiste ingang, maar nog niet iedereen. Daarom nog even een herinnering:
Alvast bedankt voor uw medewerking!
Ontruimingsoefening
Volgende week houden we een onaangekondigde ontruimingsoefening met de hele school. Dit is onze tweede oefening van het jaar; de eerste was aangekondigd, maar deze keer houden we het moment nog even geheim. Wat deze oefening extra bijzonder maakt, is dat we samenwerken met de brandweer. Zij zullen ons voorzien van feedback en een scenario in het gebouw creëren, zodat we nog beter kunnen oefenen.
Onze bedrijfshulpverleners (BHV’ers) krijgen hierdoor de kans om hun vaardigheden te verbeteren en te leren hoe ze effectief kunnen reageren en anticiperen in noodsituaties. Dit alles doen we natuurlijk voor de veiligheid van alle kinderen en medewerkers. We hopen dat we het nooit echt nodig zullen hebben, maar mocht het zover komen, dan zijn we goed voorbereid.
Na de herfstvakantie starten wij met de fysieke judolessen van het programma HiRO tijdens de reguliere gymlessen. HiRO is een methode voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen waarbij ervarend leren centraal staat. Het doel van HiRO is om een veilig klimaat te waarborgen, waarin een kind fouten mag maken, zich weet te uiten en waarin samenwerking met andere leerlingen goed verloopt.De oprichters van HiRO waren zelf ooit drukke jongetjes die door hun ouders op judo zijn gezet. Door de grote positieve impact die judo op hun leven had, besloten zij om de opgedane levenslessen om te zetten naar een programma dat kinderen verder helpt in hun persoonlijke ontwikkeling. Daarin zijn belangrijke waarden vanuit judo zoals o.a. respect, discipline en weerbaarheid meegenomen als basis voor het programma HiRO met als motto: leren door te doen! En vooral met veel plezier.
Hoe werkt HiRO?
Een kind doet positieve leerervaringen op als er wordt voldaan aan een aantal voorwaarden, zoals positieve groepsvorming, een veilig pedagogisch klimaat en plezier. HiRO zorgt samen met de leerkracht voor dit fundament, zodat elk kind de juiste startpositie heeft om te leren.
Middels fysieke judolessen zorgt HiRO voor een multidisciplinaire aanpak die niet alleen kinderen, maar de hele klas in haar kracht zet. De lessen vormen de basis van zogeheten Skills4Life, vaardigheden die kinderen meekrijgen en waar ze de rest van hun leven profijt van hebben.
Door het inzetten van HiRO wordt een groep een geheel. De kinderen leren samen door te ervaren. Ze leren grenzen te stellen en elkaars grenzen te respecteren, ze leren respect te hebben voor zichzelf en elkaar, te vertrouwen op zichzelf en de ander en ze leren om samen te werken.
Daarnaast krijgen kinderen energie van de fysieke lessen, werken zij onbewust aan doelen op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling en stellen zij zich makkelijker open doordat er geen nadruk ligt op praten, maar meer op spelenderwijs leren.
Tips voor thuis
De komende tijd zullen we u op de hoogte houden met betrekking tot de waarden van HiRO zodat u hier thuis, indien gewenst, ook mee aan de slag kunt gaan.
Wij wensen alle kinderen onwijs veel plezier toe komend schooljaar!
P.s. HiRO betekent held in het Japans. Dat is ook ons doel, een klas waarin elk kind zich een held kan voelen.
Het thema van de 70ste Kinderboekenweek is: ‘Lekker eigenwijs!’. Kinderboeken zitten namelijk vol met sterke personages die laten zien hoe leuk het eigenlijk is om lekker te doen wat je zelf wilt. Duik dit jaar in boeken vol eigenwijze figuren die het op hun eigen manier doen, van Mees Kees tot Matilda en van de NEEhoorn tot de dappere ridster. Ga mee naar werelden waar drie maal drie zes is, waar je bedtijd niet bestaat en waar je de hele dag snoep kunt eten. Vier het dwars zijn! Deze Kinderboekenweek lezen we boeken over personages die een tikkeltje tegendraads en eigenwijs zijn.
Op 2 oktober openen we de Kinderboekenweek 2024 op het IJsvogelplein. Om 08:35 uur zijn alle groepen verzameld op het plein en openen de kinderen van groep 8 met een dans en Kijken we met alle kinderen naar een uitwerking van het prentenboek "Een jurk met zakken".
Na de opening gaat iedere groep in de klas aan de slag met een opdracht. Ouders zijn van harte welkom bij de opening op het plein.
Naast een voorleeswedstrijd met voorrondes in de klas en voorlezen door opa's en oma's, een tweede hands markt, een ontwerpwedstrijd en heel veel lezen, kunt u ook nog kassabonnen van gekochte boeken inleveren in een speciale door bij de hoofdingang.. Het gaat om kassabonnen van Paagman en Bruna. 20% van de totale verkoopwaarde van alle bonnen opgeteld kunnen wij besteden aan nieuwe boeken.
Over de Tweedehands Kinderboekenmarkt informeren wij u volgende week.
We zullen regelmatig sfeerbeelden posten op ons Instagram acount. Uiteraard zorgen we ervoor dat onze leerlingen alleen onherkenbaar op beeld staan.