IMG 1229
6 september 2024
O.G. Heldringschool
Agenda

10 september: informatieavond groepen 1 /m 8
16 september: studiedag: kinderen vrij
17 september: prinsjesdag: kinderen vrij
19 september: eerste bijeenkomst groepsouders
20 september: inloopochtend groepen 1/2
2 oktober:        start kinderboekenweek!




De gouden weken

Start van het nieuwe schooljaar

Met de start van het nieuwe schooljaar zijn wij weer volop in beweging. Een belangrijk onderdeel van de eerste weken is wat wij noemen de "Gouden Weken". Deze periode is essentieel voor het creëren van een veilige en prettige sfeer in de klas, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Wat zijn de Gouden Weken?
De Gouden Weken vormen de eerste zes weken van het schooljaar. Dit is een tijd waarin wij als school extra aandacht besteden aan groepsvorming, het opbouwen van vertrouwen en het bevorderen van een positieve sfeer in de klas. We investeren tijdens de gouden weken aan 'het bouwen' van een fijne groep om te zorgen dat elk kind zich welkom en veilig voelt.

Wat doen wij tijdens de Gouden Weken?
Tijdens deze weken organiseren wij diverse activiteiten en lessen die gericht zijn op het versterken van de band tussen de leerlingen en het ontwikkelen van een positieve groepsdynamiek. Denk hierbij aan:

  • Samenwerkingsspellen: Spelletjes waarbij kinderen leren samenwerken, elkaar te vertrouwen en elkaars talenten te waarderen.
  • Klassenregels opstellen: In samenspraak met de leerlingen worden regels opgesteld die bijdragen aan een veilige en prettige leeromgeving.
  • Sociale vaardigheden: Er wordt extra aandacht besteed aan sociale vaardigheden, zoals communiceren, luisteren naar elkaar en het respecteren van elkaars grenzen.
  • Reflectiemomenten: De leerlingen krijgen de kans om terug te blikken op hoe zij zich voelen in de groep en wat zij nodig hebben om het naar hun zin te hebben op school.

Waarom zijn de Gouden Weken belangrijk?
Een positief groepsklimaat is niet alleen fijn voor uw kind, maar heeft ook een bewezen positief effect op het leerproces. Kinderen die zich veilig voelen, durven zich open te stellen, zijn gemotiveerder en presteren beter. Door te investeren in de groepsvorming aan het begin van het schooljaar, leggen we een solide basis voor een succesvol en plezierig schooljaar.

We kijken ernaar uit om samen met u en de kinderen een fantastisch schooljaar tegemoet te gaan!

Kwink

Het O.G. Atelier

Een nieuwe manier van werken

Graag informeren wij u over een nieuwe manier van werken die we dit schooljaar introduceren: het O.G. Atelier. Deze vernieuwende aanpak is ontstaan uit een combinatie van factoren, waaronder het te kort aan leraren en de beperkingen binnen onze begroting. Hoewel deze uitdagingen ons hebben gedwongen om creatief te denken, zien we dit als een kans om ons onderwijsaanbod te verrijken en een brede ontwikkeling bij de kinderen, die wij als school zo belangrijk vinden, te stimuleren.

Wat is het OG Atelier?
Het O.G. Atelier biedt onze leerlingen de mogelijkheid om op een inspirerende en speelse manier hun talenten te ontdekken. In plaats van het traditionele lesaanbod, krijgen de kinderen in verschillende gemixte groepen (3 & 4 samen, 5 & 6samen , 7 & 8samen) vier lessen waarin ze kennismaken met diverse thema’s. Het O.G Atelier is vanaf groep 3 voor alle kinderen 1 uur per week. Door leerlingen uit verschillende klassen samen te laten werken, stimuleren we niet alleen hun creativiteit, maar ook hun sociale vaardigheden en het prettige schoolklimaat.

Tijdens de lessen in het O.G. Atelier worden verschillende thema's aangeboden, elk verzorgd door docenten die hun eigen talenten en expertise inzetten. De kinderen kunnen onder andere de volgende onderwerpen verkennen:

  • Natuur & Milieu: Leren over de natuur en duurzaamheid (naar buiten!)
  • Praktisch rekenen middels koken en bakken: Rekenen toepassen in de keuken
  • Robotiseer je wereld: Experimenteren met technologie en robotica
  • Kunst & Techniek: Techniek combineren met kunst door ontwerpend leren.
  • KrachtKids!: Werken aan veerkracht, mindset en omgaan met prikkels.
  • Handvaardigheid: Werken met 3D materialen zoals hout en stof en meer uitdagend gereedschap.
  • Theaterles: Acteren en expressie staan hier centraal.
  • Digitale geletterdheid: Vaardigheden om te gaan met de digitale wereld, mediawijsheid.

Waarom doen we dit?
Wij hechten waarde aan een breed onderwijsaanbod, waarin kinderen niet alleen cognitieve vaardigheden ontwikkelen, maar ook hun creativiteit, sociale vaardigheden en praktische kennis kunnen vergroten. Met het O.G. Atelier geven we zowel de leerlingen als de leerkrachten de kans om nieuwe dingen te ontdekken en te leren, passend bij hun interesses en talenten. Tegelijkertijd biedt deze nieuwe vorm van werken ons een mogelijkheid om slim om te gaan met de huidige uitdagingen in het onderwijs.

Wij zijn erg enthousiast over deze ontwikkeling en hopen dat uw kind veel plezier en leerzame ervaringen zal opdoen in het O.G. Atelier. Uiteraard houden we u op de hoogte van de voortgang en de activiteiten binnen dit nieuwe programma via Social Schools. Vragen over het Atelier kunt u stellen op de informatieavond. Daar zullen de leerkrachten het introductiefilmpje laten zien, die gemaakt is om de leerlingen enthousiast te maken.

Digitale geletterdheid

& mobiel beleid

Implementatie van Digitale Geletterdheid in ons Onderwijs
Digitale geletterdheid is vanuit de overheid een belangrijk aandachtspunt en speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Wij vinden het belangrijk om onze leerlingen voor te bereiden op een toekomst waarin technologie een centrale plaats inneemt. Tegelijkertijd blijft ons uitgangspunt dat de basis van ons onderwijs op papier gebeurt. Kinderen moeten zich vaardig voelen in zowel de traditionele als de digitale wereld. Daarom willen we hen de juiste tools meegeven om zich staande te houden in een steeds digitaler wordende samenleving.

Dit schooljaar zetten wij een belangrijke volgende stap op het gebied van digitale geletterdheid. Onder begeleiding van Digiwijzer starten we met een implementatietraject om onze visie op digitale geletterdheid te vertalen naar concrete lespraktijken. Vorig schooljaar hebben we intensief gewerkt aan het ontwikkelen van deze visie, en nu is het moment gekomen om deze om te zetten in actie.
Onze aanpak omvat niet alleen het leren gebruiken van digitale middelen, maar ook het bewustzijn van hoe technologie onze maatschappij beïnvloedt, en hoe je hier als leerling op een verantwoorde manier mee omgaat.

Mobielbeleid in de Schijnwerpers
Er was afgelopen week in de media veel aandacht voor het gebruik van mobiele telefoons op school. De afspraak bij ons op school is duidelijk: mobiele telefoons moeten op school uitgeschakeld zijn en worden bewaard in de tas of in de speciale telefoontas. Tijdens schooluren mogen de kinderen geen gebruik maken van hun telefoon.
Deze afspraken zijn deze week in de bouwvergaderingen een bespreekpunt geweest. Aanstaande maandag staat het onderwerp ook op de agenda van de eerste vergadering met de medezeggenschapsraad. We vinden het belangrijk om samen met ouders en leerkrachten het beleid regelmatig te evalueren en aan te passen waar nodig, zodat het aansluit bij de ontwikkelingen in onze maatschappij en de behoeften van onze leerlingen. We houden u op de hoogte over de voortgang en veranderingen rondom ons beleid voor mobiele telefoon.

Mobiel
Insta background
Volg ons op Instagram

We zullen regelmatig sfeerbeelden posten op ons Instagram acount. Uiteraard zorgen we ervoor dat onze leerlingen alleen onherkenbaar op beeld staan.